Friday, August 19, 2011

^^aDaB MakaN^^


بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah..

Sedar xsedar, dah hari ke-19 kita puasa..kn?:) cpt sungguh mase berlalu..

Em, dah lame rasenye xwat sudut ilmiah kat cni..

Hehe..jadi, selama tiga hari berturut-turut muzakarah tntg adab makan dengan Baitil ‘Atiqa mgu lepas…

so, sedikit perkongsian dari saya tentang ADAB MAKAN..

Moga kita sama2 dapat amalkan sunnah dlm seluruh kehidupan..

(tambah2 dlm bulan pose ni…byk ganjarannya..InsyaAllah~~)


^jgn ikot cth nie ye..isk33^

SEBELUM MAKAN

1. Solat sunat 2 rakaat

2. Menutup aurat

3. Pastikan kita yang menunggu makanan, bukan makanan yang menunggu kita..

4. Berkumur-kumur (memudahkan kita untuk mengucap syahadah di akhir kalam nanti)

5. Basuh tangan

6. Hampar kain seprah

7. Berwuduk


AWAL MAKAN

1. Menutup kepala

2. Berdoa di awal dan akhir makan

3. Mulakan dgn mencicah sedikit garam dengan menggunakan jari manis (dpt jauhi daripada 70 penyakit)

4. Makan dalam talam (sekiranya makan dlm talam, lauk ltk tgh2 ye…)

5. Utamakan kanak2 mkn dahulu, krn di akhirat kelak, makanan mereka tidak akan dihisab.


SEMASA MAKAN

1. Duduk secara sunnah (fadhilatnya, selain mendapat keredhaan Allah, adalah kerana perut kita mengandungi 3 bahagian, 1/3 utk makanan, 1/3 utk minuman, 1/3 utk angin..cukup2 utk memenuhi ruang dlm perut. Dari segi saintifiknya, dpt mengelakkan perut buncit…^^,)

2. Ambil makanan yang hampir dahulu.

3. Bercakap2 mengenai kebesaran ALLAH

(kalau diam ketika makan adlh menyerupai Nasrani, kalau bercakap tntg keduniaan menyerupai Yahudi.)

4. Doa ketika makan buah : اللهم بارقلنا في ثمرنا

(Allahumma bariklana fii samarina)

5. Minum secara sunnah : mulakan dgn membaca : بسم الله الرحمن الرحيم

kemudian, letakkan jari kelinking di hujung cawan,

dan bace doa : بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض .

(sekiranya terasa bergetar pada jari kelinking tersebut, atau lelangit terasa geli, seeloknya, tinggalkanlah air tersebut kerana dikhuatiri ada ‘apa-apa’ yg bhye ataupun sihir dsbnya…)

6. Kalau dah xsempat sangat nak membaca doa sebelum makan,

bacalah doa ni : بسم الله اول واخر (bismillahi awwalu wakhiru).

7. Seelok-eloknya, minum air 15 minit atau 30 minit selepas makan.

(baru mudah makanan nk hadam~~)


SELEPAS MAKAN

1. Bacalah doa selepas makan.

2. Jilat jari ikot sunnah~~ kemudian kucup..:)

^nie tangan kanan ye..^


3. Lipat hujung seprah secara bersilang ke tengah,

kemudian bace doa : حمدا كثيرا مباركا فيه ,

then kalu ade sisa2 makanan, buangkan kat rumput,

dan ucaplah : في سبيل الله , supaya makanan tu xmenuntut pada kita di akhirat kelak.

4. Jgn makan tulang belulang..

5. Pastu, basuhlah bekas/pinggan/mangkuk makanan dengan segera agar syaitan xkencing dan benda lain xmenumpang pd bekas tersebut.. (Isk3..nauzubillah..)

6. Akhir sekali, basuhlah tangan..:)



Alhamdulillah…setakat itu je yang sy ingat..w/upon ade byk ag sbnarnye..

Ehm..Kalu ade yang terkurang tu..mohon perkongsian dan penambahan dari kalian..

Dan jika tersalah kata, minta di betulkan..

InsyaAllah~~~teguran yang membina membantu kita terus thabat ke jalan Allah..

Ehem….berhenti sblom kenyang yee..bukan makan sampai kenyang^^,

Huu~~


^ayuh mujahadah smentare masih ade mase..!^


p/s : entri ni nak post waktu nak dkt buke pose..tapi line tetibe putusss..

so….SELAMAT BERBUKA, SELAMAT BERTARAWIKH

DAN SELAMAT BERAMAL ya komee~~^^, ywee~~

WaSsalam~~~

6 comments:

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

assalamualaikum...

perkongsian yang bermanfaat..walaupun xdpt post waktu nk berbuka, tp ianya sesuai setiap masa..contohnya sekarang...kena beradab, jilat jugak jari waktu makan sahur nie..(",)

fuad ansari said...

bagus perkongsiannya...

sebagai tambahan..
makanlah dengan yakin bahawa makanan tidak boleh bagi kenyang kerana sesungguhnya yg bagi kenyang adalah Allah..

Kulu wasyrobu, wala tusrifu...
Makan dan minumlah, tapi jgn berlebih2an..

salam mencari lailatulqadar.. (",_

kokser kokdam said...

mabruk2

~kueh~ said...

to sukri supi>>
waalaikumussalam,
syukran..
^sama2 amalkan sunnah setiap masa & keadaan^


to fuad ansari>>
alhamdulillah..syukran^^,
nasi xmengenyangkan, tapi ALLAH yang mengenyangkan~~~

salam aidilfitri buat fuad sekeluarga:)


to kokser kokdam>>
syukran2 ya ostad^^,
salam rayerr~~

Anonymous said...

assalamualaikum..ni semua di petik dpd kitab tntg sunnah kn? em, bleh tahu doa minta makanan x dihisab?? pastu, ape keadaan supaya mkanan x dihisab ni??

awal nie said...

mohon copy dn share kt fb ye... saudara...jazakallah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...