Tuesday, September 13, 2011

Peluang Beraya Seminggu xtra a.k.a. PBS

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t..
Geng blogger sekalian~~
Woah^^, Lame rasenye xmenjengah khabar blog ni..mcm2 da brubah..heee..
Di kesempatan yang masih sempat ni, nak ucapkan :

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI,
MAAF ZAHIR & BATIN..

Buat rakan2, sahabat2, yang sudi mengucapkan ucapan rayer..
Xsempat sgt wat entri sal raye…huhuk..bzi memanjang..:P hee
So, disebabkan raye da lps..
Kali ni nak kongsi ‘Peluang Beraye Seminggu’ xtra kat Sek.Keb.Long Jaafar..
(maklomla raye….wat PBS pon kat blkg dapoq umah jek..hahak)
Em, Ni merupakan kali ke-2 kitorng wat PBS..sem lpas sy wat kat t’janu..huhu..

Isnin, 5/9/2011 :

^bersama rakan IPG yang berPBs di situ^

Mula2 biasalah…bagun2 mandi, iron baju ape sume then g skola..kul 7.20..hehehe. pastu, g lapor diri kat pak gat..nak wat PBS seminggu kat skola tu..
Setibanya sy kat c2..ghupenye ade lagi insan2 lain yang turut menumpang PBs skali..Alhamdulillah..ade gak geng..idakle sowg2..heee..
Walaupon berlainan IPG n kursus, tapi bersyukur coz dpt byk cite n pgalaman dr maktab masing2..seramai 6 org...sowg laki, yg len pompn yg wat skali..

Time assembly pg tu, kne plak perkenalkan dirik..aduuuhh…padahal seminggu je kat skolah tu…kui3..(beriye beno nye haaa…hehehe)
Sepanjang kami bermukim kat sana, kitorang duk kat libry yang serba moden + canteekk! (xmuat bilik guru sebenanye..hee)..ok lah…selesa pon selesa w/pon xdek econn..umm..:)
Disebabkan dulu sy student kat skolah tu, jd cam xsegan le sgt..hehee..tapi SGT terHArU bile jumpe cikgu2 lame…law xde cikgu, siapalah sy sekarang..ewahh^^,

ade plak bebudak yang kecoh2 coz ade adik sy yang skolah kat situ..ahaha..
ase cam femaes la pulek..heee~~umm, dia sedang menghadapi UPSR skg..
semoga Ku Muhammad Al-Amin b. Ku Zahari dpt menjwb dgn tenang,...INsya-Allah^^,

^semoga mendapat 5A dalam uPSR..amiiinn~~
nanti dapat masuk tahfiz ye..^


Selasa, 6/9/2011 :
Ha, waktu hari ni da stat bincang ngan cikgu2 kat skolah tu nak nengok cara ngajar..
Emmm..yg nak tergelak tu, ade plak guru2 c2 yang cam segan nak bg kitorang masuk klas die..ade plak yang ckp, diorang xngajo seminggu..ade gak yang moody coz kucing sakit..hahahaa..blh plak di jdkan alasan g2..hee..dah jd cam 'lect' plak coz kne observe ngajo..huhu^^,

^mgikuti salah satu p&p lam kelas^

^ha...ikot ckp cikgu ye...^


Rabu, 7/9/2011 :
Masih lagi menyambung tugasan yang dibri pihak IPG..kitorang jgk ditugaskan untuk wat satu projek nak disumbangkan kat skola..
Antaranya wat ‘big book’ sal isu semasa, then knew at akuarium hidupan laut kat lam PSS. Pergh…byk jgk keje kat skolah tu sampai kwn2 len msj tanye kabo pon xsempat den nak jwbnye..hehehe..xpe, mik pengalaman..name pon PBS..huhu^^,
Sepanjang2 wat PBS, xsempat pon sarapan kat umah...so, kantinlah tmpat kitorang borak2 sal IPG masing2..mcm2 cite ade..adoilaaa…baru sy paham napelah cikgu2 kdg2 suke sgt lepak pepagi n bungkus mknan tyme tngahari…ngeee^^, xsempat gamaknye..heee:)

then, ade sorang ustazah ni jempot sy, syahadah dan nashroh bg skit kate 2 smgt wat calon2 UPsR..diorang nie ade kelas kepong..kelas sampai kul 5...ni la mase diorang nak ulg kaji ape sume...:)huu~~
^semoga 5A dalam genggaman kamu sume^
Insya-Allah!

^ni hasil projek yang kitorang wat..huhu^


Khamis, 8/9/2011:
Tugasan sume dah hamper siap..dan kami bertungkus lumus siapkan projek skolah..
Lengkapkan maklumat ape sume.. em, agak bizi dan kalot  di hari tersebut coz ketua kitorang waktu PbS tu menyuarakan nk wat ‘Majlis Perpisahan Guru Pelatih PBs’..
Aduii….mau xkalot…dah la las2 minit rancang..sabo jela..huhu..bile p.k balik, sepanjg wat PBs, kali ni ade smbutan utk perpisahan kitorang..(agak beriya disitu..)
Hehehe….
Tapi, ape2 pon, kenangan sepanjang perjalanan kami PBS itu yang xdilupakan..
Em knkwn kat t’ganu & Kelantan da tamat da PBS diorang pada hari tersebut..huu.

malam tu...ade bacaan yasin di sekolah^^,
sy wakilkan mak & abah utk dtg ..hehe:)

^suasana sekolah di waktu siang^


Jumaat, 9/9/2011
Majlis Perpisahan berlangsung jam 11.00 pagi..
Tu pon jenuh g jempot guru2..ade gak guru2 yg xdapat hadir coz ade cls..
Nak di jadikan cerita, sy dilantik jadi MC time tu..alhamdulillah, da sedia dari segi fizikal dan mental..law x…mau nye ternganga kat dpn tu…keh33:P xpenah-penah jadi Mc..adoila…pengalaman sguh..:)
Selepas je salam2 ngan cikgu2 di situ, kami pon bersurai tanpa meninggalkan apa2 pon kecuali kenangan dan tapak kasut…hehehe..

^nie penghargaan dan hadiah dari kitowg utk sekolah..sebuah plaq dan frame gambo^

^bergambar bersama guru lama..hehehe^


Tapi…
Ade satu je yang sy xpuas hati….pelik…nape laporan penilaian sy kat skolah tu ade 2 sederhana..sedih sgt..keciwa mgkin…bkn sy sorang saje…malah, rakan2 yg wat kat skola tu pon turut mendapat laporan yg sama!!huk8..
Alagkah sedihnye bile tgk laporan tu..bukannye kami xwat kije..byk keje wat..em..
Xpola…nk wat gano..time jela..nak liquid, kang di tuduh menipu pulak..aiyark..
Mgkin ni petunjuk spaya jgn wat PBs kat skola sndri mgkin…hahaha:P

^ni ha rezult lpas sminggu dok c2..waaaa^


sblom perpisahan tu sume, sy jupe sorg cikgu pompuan yang ngaja sy dulu..
Smpai skrg sy ingat die sbb ade sejarah hitam bersama beliau..hehe..
Alkisahnya waktu tu sy tahun 5..emm..budak2…biasalah…taksub ngn permainan..
Nk di jadikan cer…sy main ank patung kertas bwh meja..hehe..ish3..
Pastu cikgu tu Nampak..die pon tego sy..die suh sy tunjuk ape yg sy main..
Ade gak bebudak laki yang gelak tyme tu..hahaha..
Pergh….cuak + tersengih jela yang mampu..
Kne denda berdiri time die njago..hehehe..malu kot bile kenang2 zmn skolah dolu2..

Then, cikgu tulah yang 1st n last sy peluk sblom berpisah..

Cikgu : rindunya cikgu kat kamu..
Sy : sy pon…lame xjumpe cikgu..
Cikgu : sebak rsa nye..dah besar kamu ye..xberubah mcm dulu...Suke pon sengehh…kne marah pon sengeh….hehehehe:P
Sy : heheh..cam ni la sy cikgu..:) time kasih cikgu…
Cikgu : okey…slmat belajar ye!!





Tulah kenangan semasa PBs kat S.K.Long JAafar..
Emm, Sekolah yang penuh nostalgia zaman kanak2..
Huhu..kamu sume pon mesti penah ade kenangan waktu skolah rendah…kan kan...
ce cter..hehehe…ade x yang kne marah cam sy dulu ??hahaha..

That’s all..
Syukran^^, 
jumpe lagi~~


p/s : ade sesape nak teks pengacara majlis a.k.a teks Mc ..???huhu..

17 comments:

Ummu Aiman said...

em..seronak pbs..
kim ku muhammad..
wish him gud luck *_*

lyiana said...

nakal gak ku nie dulu...huhu..
pasni leh la jd mcm untk ipg lak..kuikui...hee~

RuMaH TuA said...

Ustazah mantap!!!!

~kueh~ said...

to ummu aiman>>
hehehe..
InsyaAllah,
moga berjaye..hee

to lyiana>>
yana...
smt hari raye...
lame sguh yana xkomen^^,
yup.
nakal2 mengada...heehee..

erm^^, kat ipg xle wat camtu..
t kne gelak ng budak cls..
hee:)



to iqa>>
ehem^^,
iqa lg mantap..ahakx...
iqa, taniah menang warna^^,
ngeh3

hannanahmad said...

baju biru tuh adakah nashroh si bibir seksi ???????????????????hahahaha

~kueh~ said...

to hannanahmad>>
uit...!
nan..watch out yor mouth^^,
hehehe..
yup.
nashroh..
dy kat ipg Sg. Ptani..
huhu~~
nan...bile nak dtg raye cni..ehehe^^,

hannanahmad said...

hahaha.laen je ak nengok skrg.cam da makin "sihat2 sejahtera" lah !! hahahahaha.tau je die tercampak kat sane !! nak datang beraya ek ?! raya ke 4 rituh aku ade je g tepen. tapi dah ko xde ajak g beraya umah.idok la teman nyinggah.hehe.tunggu da bercucu bercicit kot aku g beraya umah ko !! hahaha

~kueh~ said...

to hannan>>
alhamdulillah^^,
cht le gamaknye..ahaxz
laaaa...
ko xckp nak mai tepeng...
mane la den nak taw..

ade rezki kite jmpe ye nan:)
hehehe^^,

SyaheeDah said...

ustazah kueh...

n3 kali ni boleh letak dalam pernyataan profesional ni.. boleh copy tak??..heee

seronak deme cuti ari tu ye..

*waiting for the next holiday* (T_T)

~kueh~ said...

to syaheedah>>
hehehe...
boleh2..setiap satu hurup 10sen ye..
ekeke..

ehem^^,
next holiday will come..
but...UAk first ..huhukk
mood stadi xdak lg..:(

Anonymous said...

Assalamualaikum...
wah teringt kt cg rafizah ajr sains n ustzh zabedah....grg2 cg ni...lma xjmp cg2 tu....hurm..

Anonymous said...

teringin sbe kt sna....

~kueh~ said...

to anymos>>
waalaikumussalam,
ada rezki sy doakan kmu jupe mrk jugk nti.
tapi ni sape ye?kwn kelas sy dulu k??
emm.
tapi dengar kata, rmai ckgu2 yang dipindahkan ke skolah lain. wallahualam.


insyaAllah^^,
t cuba la wat sbe kat c2..
best!ckgu2 kat sana sume ringan tulang dan suka bekerjasama:)

^^,y.

Anonymous said...

ustzh zabedah 2 jirn sy dlu...:)
yup..tp smpai drjh 5 je la..
then clas 6r..
xknl kot...
:)

~kueh~ said...

to anymos>>
oh yeke..:)
emm.
nti bg tahu nama, t sy scan semula memori sklj dulu..
heee

Anonymous said...

rsenye yg blja mktb pon bkn rame dr sklj dlukn..InsyaAllah tau kot..
heee...
pape pon Salam ta'aruf dri Anonymous ..^^

AsyRBT said...

nt follow blog Anonymous ni...
rse tau kot..
hee^^...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...