Friday, May 17, 2013

ikhlas ?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.

Apa khabar sahabat blogger ? hope baik2 aja !
Semoga Allah merahmati kita semua.
Semoga Allah menerima segala amalan kita.
InsyaAllah :)

Menyahut seru 'peminat2' yang ingin saya terus menulis kerana-Nya.
Hehe.

ikhlas --->>
ikhlas adalah anugerah.
ikhlas adalah subjektif.
jika kita mahu sifat ikhlas, kena minta kepada 'Tuan punya ikhlas'.
ikhlas adalah tidak memandang sesuatu amalan itu sebagai perkara ikhlas. noted!

kenapa update tentang ini ?

kerana hati merintih mahu dekat padaNya. dengan betul2 ikhlas.
kerana hati mahu meraih cintaNya lebih dari segalanya.
kerana hati mahu terisi dengan ayat2 cintaNya.
kerana hati rasa dipanggil untuk ke arah cinta-Nya.
kerana hati ini kotor. Hati ni mahu dibersihkan.

Segalanya bermula dengan iman yang ada dalam hati.
Cukuplah. Cukuplah. cukuplah Allah dan Rasul sebagai pendampingku.

Semoga Allah pelihara iman kita semua.
Semoga dipermudahkan segala urusan kita.

Dan.........

Semoga perkongsian saya yang sdikit ini, ada manfaat buat semua :')
InsyaAllah ~~~

#yuk !!!! koreksi diri O(^-^)O


Penutup :  

ehem ! rasenye x ter lambat lagi nk ucap 'selamat hari guru'
untuk
para guru/bakal guru, ostad, ustajah, cikgu cekgi dan sensei, sifu.
hehe :D peace !!! 



Wednesday, January 23, 2013

دَعُونِي دَعُونِي

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t
Selawat dan salam buat nabi Muhammad S.A.W
Syukur Alhamdulillah. diberi kekuatan utk menulis sesuatu di warkah ini.
Kalau diikutkan rasa, nk 'pencen' dari dunia blogger..
Tapi..
Sahabat2 duk tanya pasaipa xupdate blog.. haihh ..hehe

Jadi,  sempena Maulidur Rasul yang bakal menjelma ni, saya nk kongsi sesuatu.
Berkenaan qasidah.
Ucapan puji-pujian kepada Rasulullah.
Bait makna dan lafaz dalam alunan qasidah sangat menusuk qalbu.
Bila dengar je, rasa tak puas.
Dengar lagi dan lagi. kemudian hafal !
(emm..lagi bagus begitu daripada hafal lagu lagho..kan? )


 :: دَعُونِي دَعُونِي :: 

Terjemahan Qasidah : Da'uni 

Biarkanlah aku, biarkanlah aku bermunajat dengan Kekasihku.
Janganlah salahkan aku kerana yang demikian itu adalah haram.
Belajar daripada tangisku sambil bernyanyi wahai merpati.
Ambillah daripada halku pelajaran-pelajaran cinta.
Barangsiapa sepertiku penuh dengan cinta terhadap Nabi SAW.
Mengapa ditegah dan mengapa dimarahi.

Mereka telah menegur aku sebab aku cinta padamu.
Wahai cahaya mataku atasmu salamku.
Hatiku rindu pada Madinah.
Hatiku terpesona atas sebaik-baik manusia. 
Aku wahai kekasih, tidurku tidak lena.
Dan bertambah sedih kerana rindu padamu.

--> ini antara qasidah yang saya suka dengar.
--> kebanyakan qasidah dialunkan dalam lirik arab ya kwn2 :)


:: Qasidah di kampus ::

Ahbabun Nabiy : nama kumpulan qasidah muslimin.
Darul Ihsan : nama kumpulan qasidah muslimat. 
kedua-dua kumpulan ini baru sahaja ditubuhkan di kampus kami.
Melalui kumpulan ni, saya berkenalan tentang qasidah.
Saya dapat alunkan qasidah bersama kawan2. 
Kami sama2 dpt membangkitkan cinta kepada Rasulullah S.A.W !


:: Ringkas ::

Sesetengah orang boleh amal selawat atas nabi beribu, malah ada yang beratus kali.
Bagi yang kurang mampu, mungkin ni salah satu cara untuk merasa dekat dengan Nabi.
Berkenalan dengan selawat. kemudian lagu. kemudian cinta pada sunnah Baginda juga !

Ayuh ! sollu alannabiy ! jum berselawat :)

Salam maulidurrasul buat semua.


 :: Ahbabun Nabiy Ipgktaa :: 


Wednesday, October 31, 2012

PerCaYa

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum W.B.T.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Allah bagi kesempatan untuk mencoretkan sesuatu di sini, 
Walaupun dalam kesibukan untuk menghadapi peperiksaan esok dan akan datang.
Dek rindu pada blog, saya gagah juga post entri. Hehe.
(bia la xdek orang bace pon :P haha)

Buat adik2 kumpulan akak kat Syurga Hati hari tu,
kak Ku minta maaf sangat2 sebab xsempat nak menjawab soalan tu semua. 
Tapi, InsyaAllah ! kalau akak ada jawapan berdasarkan sumber yang sahih, akak akan post kat cni. Cewah! So, dun wori okay ! :)


~ Bersama adik2 Form2 : Online dengan Allah ~


~ Bersama adik2 Form4 S M K P S Jerantut ~


 *   *   *   *   *

PERCAYA

Definisi : 

Percaya menurut Kamus Dewan, ialah mengakui akan benarnya sesuatu, atau yakin atau berasa pasti akan kebaikan orang dan sesuatu perkara. Percaya boleh merujuk kepada perasaan aman dan tenteram terhadap sesseorang atau sesuatu keadaan, juga boleh merujuk kepada penilaian akal dan penerimaan terhadap sesuatu isu, hujah, mahupun gagasan yang dibentuk. Dalam konteks perubahan, percaya merujuk kepada perkara yang berkaitan dengan masa depan. ( From Mr. Goooogle :p )


Contoh :

Saya bagi contoh :

Percaya seorang hamba kepada al-Khaliq (Pencipta) :

Apabila ditimpa kesulitan atau kesempitan hidup, dia percaya bahawa ini adalah sebahagian daripada ujian yang mempunyai hikmah tersembunyi. Sebagai hamba, kita kena yakin bahawa segala sesuatu yang terjadi tidak ada sia-sia. pasti & pasti ada hikmahnya di sisi Allah Taala. Hamba itu juga percaya bahawa itu adalah qada' dan qadar yang perlu diterima dalam menjalani kehidupan di dunia. Percaya kepada Allah adalah asas kepada rukun iman dan islam. Jika tiada percaya, maka tiadalah iman dan islam itu. kan? 

Percaya seorang ayah kepada anak : 

Apabila dihantar ke sesebuah sekolah/institusi pendidikan, dia yakin bahawa anaknya itu tidak akan melakukan perkara yang tidak elok mahupun perkara mungkar. Si ayah yakin institusi itulah yang akan membentuk peribadi si anak. 

Percaya seorang ibu kepada anak :

Apabila diminta untuk membeli barangan di kedai, si ibu yakin bahawa anaknya akan membeli barangan yang diperlukan dengan cermat dan betul. Begitu juga tika anaknya meminta doa untuk menghadapi peperiksaan daripada ibunya, si ibu yakin, anaknya itu dapat menghadapi ujian dengan lancar biiznillah. 

Percaya seorang kakak/abang kepada adik :

Apabila Si kakak/abang yakin apabila adiknya dimasukkan ke asrama, si adik dapat mengurus diri dengan baik. 

Percaya seorang pasangan :

Apabila pasangan itu saling mempercayai dan tidak akan timbul istilah cemburu buta kerana masing-masing saling mengenali antara satu sama lain. Masing-masing berusaha menjaga hubungan sehabis baik kerana Allah. 

Percaya seseorang kepada sahabat :

Apabila dia tidak mengkhianati persahabatan yang dibina. Dia mengamalkan konsep 'Once a friend, always be a friend' because ' No man can survive alone'. Misalnya, menjaga hak-hak seorang sahabat, berusaha memenuhi hajatnya dan menyelesaikan kesulitan sahabatnya. seorang sahabat akan 'menjaga' sahabatnya itu dengan tidak mengambil kesempatan atau sekadar berkawan atas sebab2 tertentu. Nauzubillah. Moga Allah pelihara hubungan ukhwah yang suci ini. 


Rumusan : 

Tidak dapat tidak, percaya merupakan satu asas penerimaan dalam sesuatu perkara. Jika seorang sahabat tidak percaya kepada sahabatnya yang lain, mana mungkin dia menceritakan rahsia atau masalah peribadinya itu kepada sahabat tersebut. Jika seorang hamba tidak yakin akan adanya hari akhirat kelak, maka di mana akan dia berada setelah dia dibangkitkan semula. Percaya Oh Percaya. Percayalah...Hehehe :D

Cukuplah untuk kali ni.
Sedakar perkongsian dari hamba yang serba kekurangan ini. 
sebarang penambahbaikan dan teguran amatlah saya alu-alukan.

Akhir kata... 


 ~ Salam AIDILADHA dari saya sekeluarga buat semua ~


Sekian, Wassalam. 

P/s : Mohon doa agar kita sama2 dipermudahkan urusan baik di dunia mahupun di akhirat sana.
Amin InsyaAllah ! ^-^y.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...