Saturday, August 6, 2011

ponteng?

Salam ramadhan buat semua…

Hari ni tetiba saya dapat ilham nak buat entri mengenai ‘ponteng’.

Aduhh…cakap pasal ponteng…mcm2 la terlintas kat fikiran kita..kn?

Msti ada yang ckp ponteng kelas, ponteng jadual, ponteng buat keje sekolah, ponteng pogram..

Tambah2 lagi skarang bulan ramadhan..mesti ade yang terfikir pasal ponteng puasa!

Allah…

Tapi jarang ase nye kita dengar ponteng makan atau ponteng balik..

Hehehe:)

kalau dok kat IpG, memang xde yang nak ponteng balik. Kalau boleh, nak balik setiap minggu lagi..tu pon kalau rumah dekat..

Ke ade sesape yang xsuke balik rumah??hehehe..

ponteng makan pulak sesuai rasanya untuk budak/pelajar tu nak diet..ehem3

(makan apa yang perlu saja ye..jangan dok ‘balun’ semua mknan macam ular sawa..ish3)


Jom! Kita bedah maksud ‘ponteng’

Ponteng secara ringkasnya, adalah :


"... istilah yang digunakan bagi merujuk kepada apa jua kegagalan menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa alasan yang munasabah. Menurut Kamus Dewan, ponteng didefinisikan sebagai lari daripada tanggungjawab atau tugas tanpa kebenaran. Istilah tersebut digunakan bagi kes ketidakhadiran yang berpunca daripada keinginan pelajar itu sendiri, dan bukannya kes-kes yang "dimaafkan" seperti sakit, kemalangan dan sebagainya. Definisi sebenar mungkin berbeza mengikut sekolah, tetapi biasanya diterangkan secara jelas di dalam peraturan sekolah."



setelah uji kaji dibuat, maka terdapat 3jenis ponteng yang boleh digambarkan secara umum.


Pertama: Ponteng sekolah

Ponteng sekolah merupakan satu tabiat buruk di mana murid tidak hadir ke sekolah TANPA sebab atau alasan yang munasabah. Kelakuan seumpama ini merupakan masalah disiplin yang paling popular di kalangan murid2.

ponteng sekolah ni bahaya..tambah2 sekarang masalah social berleluasa..kalau di biarkan, generasi akan dtg turut binasa..nauzubillah!

justeru, peranan para pendidik sekarang makin mencabar kn..jadi, lenturlah buluh, tika masih rebung..:)

^^bagus murid2 ni..rajin2 blajar ye..^^

Kedua: Ponteng kelas or kuliah.

Ponteng kelas berlaku apabila seseorang murid itu berada di kawasan sekolah / kolej tetapi tidak berada di dalam kelas semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung. Kebiasaannya, murid/pelajar akan mencari tempat2 tertentu seperti tandas untuk melepak dan membuang masa.

(cakap pasal ponteng kuliah, rasenye atas attitude pelajar itu sendiri..kalau dia MAHU, mesti dia akan BELAJAR..emm..tapi macam mane yang dipaksa belajar ya???)



Ketiga: Ponteng minda.

ehm..gejala ini kerap berlaku tanpa disedari. Secara umumnya, jaSaD si pelaku berada di dalam kelas. TApi, pemikiran dan tumpuannya telah jauh menghilang (erti kata lain : koya / mengelamun) Guru- guru atau pensyarah yang peka boleh mengesan perkara ini dengan kerap bertanya soalan kepada murid berkenaan untuk menguji sama ada mereka mengikuti pelajaran atau tidak.

(kalau budak tu boleh jawab, maka, di FOkUS dalam belajar..tapi kalau dia xdapat jawab..sah lah dia tiDoQ or ponteng minda..hehehe)

Jangan lah ponteng minda…nanti xdapat ‘berfikir diluar kotak’..huhu~~


Thus, maksud dan jenis ponteng ni luas sebenarnya..

So, Xperlu lah kita ponteng sesuatu yang xperlu pon kita skip2..

Contonye, solat, puasa, zakat dsb nya…sume tu untuk kebaikan dan keuntungan kia ‘menuju ke sana’ juga..(so, selamat beramal utk ladang akhirat ya~~~)

Akhirul kalam, dalam kehidupan kita ini, mestilah berFOkUSkan sesuatu,

sama lah macam memanah..

Dalam memanah, Kita berfokuskan ‘bull eyes’ yang ditgh2 target butt tuu..

Kalau kita fokus betoi2..barulah anak panah kena dengan tepat..!haa..

So,

Nak tahu camne FOKUS dalam blajar??

Jom!! belajar memanah^^, hehehe:)


^tudia..sapa yang panah naik sampai daulat tuanku tu??ish3^


^skuad robin&robina hoood afzan!^hee

^bergambar kenangan bersama 'dua yana'^

^kenangan bersama pemilik blog ruhul qudus dan bicarakatalyiana^


itu saja buat kali ni..

manfaatkan hujung minggu anda dengan alunan bacaan Al-Quran~~

illaliqa^^,




p/s: sape yang ponteng ceramah etiQa takaful??

(sila dok lam bilik senyap2..hehehe)

19 comments:

Ummu Aiman said...

haa...cepat gler upload...hehe..
napok doh citu ponteng aktvt maktab...repot k jpp

SyaheeDah said...

ponteng memonteng jangan diamal..
nanti elaun kena potong..

kalau 'wanita'(yang tertentu sahaja) ponteng puasa,dapat pahala..sebab dia ikut perintah Allah..^_^
kiranye ada la jgk ponteng yang baek..hehe

*nasihat yg baik utk pemonteng ceramah etiQa tersebut* ~sape la tu??

~kueh~ said...

to al-umm>>
mabruk!!!
umm org first komen kat blog kueh!!
hehehe...aip...!
jgn repot2..nanti kuruih pahale pose..ngeh2~~

(k.u kita xg gak..heee)


to ida>>
ye..ye..
betol2~~
setuju..
bila dah wat peraturan potong elaun ni, rase nak g kuliah 'berkobar-kobar'...tambah2 jadual anjal...hehehe:)

emm, pengecualian istimewa buat kaum wanita..hee:)

haaaa....xgi ea...cpt ngaku..hee
(gurau2~~)

lyiana said...

hehe...blushing jap ade gmbr yana...ngeee~~
hbt kite panah smpai ke ats..huhu...
isyh2...sapela yg ponteng tue ye??kuikui~~

keyra said...

sape ponteng 2?
sape yg ske balik rumah 2??
hihihi...:P

~kueh~ said...

to lyiana>>
hee:)
kenangan utk kita..puase2 pon masih gagah lagi memanah kn^^,huhu~~

xtahula sape yg ponteng...aiyarkk^^


to keyra>>
sape agak nye yek??
keyra ke orgnye??
hehehe^^,
(ponteng bersebab..erk)

kokser kokdam said...

sdak ooo mmanoh..

=D

Anonymous said...

Enti sahabat rumah tua ker??

-M.A.R-

~kueh~ said...

to kokser kokdam>>
hehe:)
yup.memang best blajar archery^^,
skali panah, nak lagi~~

em, penah memanah juge ostat ni gamaknye:)hee


to M.A.R>>
ehem...na'am :)
y?

sifu im said...

ye..aku dulu ketua kaki ponteng..tapi aku ponteng lam asrama je..haha..tu lah nikmatnya sekolah berasrama penuh

~kueh~ said...

isk3..
ponteng memonteng jgn diamal..
dulu je kaki ponteng..skang dah jadi cikgu..kaki rajin la pulak ye..:)
hee..

asrama penuh, tapi bleh lg ngelat ni..kne repot ni..
huu^^,

RuMaH TuA said...

Belum terlewat lagi kan saya nak komen kat sini...
Hee~~~

"Iqa o iqa kenapa engkau ponteng?"
Macam mana aku tak ponteng, masakan umi aku sedap, masakan umi aku sedap"

Hee~~~

Jangan mara...

~kueh~ said...

iqaaaaa>>
keh3..(tiru cara gelak iqa)


"iqa balik umi buat bubur,
mudah saja tambah santan, adun sepati dengan jagung..itulah dia bubur jagung^^,'
kueh nak lagi~~~~

boleh kah cepat??hehehe
boley....
bubur jagung umie:)

kih33:D
xmara...
tapi syg...^^,

Ummu Aiman said...

nk sayur kace mior...

~kueh~ said...

to al-um>>
meh la kte make kace mio ptg ni deh...
ngeh3:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Hendaknya jauhi ponteng..:)

Perbuatan yang paling utama adalah memakmurkan waktu dengan perkara-perkara yang sesuai dengan perintah~Nya..

~kueh~ said...

to abd razak>>
waalaikumussalam...

ya..setuju:)

InsyaAllah..syukran atas peringatan^^,

moga kita sama2 manfaatkan waktu..
amiiiieeen~~

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih

~kueh~ said...

to anymos>>
syukran..jempot singgah lg:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...