Wednesday, September 28, 2011

KBS SK. Clifford 2011

Bismillahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, syukur…
Kerana apa?
Kerana hari ini kita masih lagi dikurniakan nikmat iman dan islam..
Ya. Syawal bakal menghabiskan bulannya..
Ramadhan juga telah sebulan meninggalkan kita..
Justeru, amalan2 yang buat waktu ramadhan jgn pulak kita tinggal..
Nanti kita pulak ketinggalan di ‘sana’..nauzubillah..

Tanggal 24 sept 2011 yang lalu,
Saya dan beberapa rakan yang terpilih tlh mgikuti satu kem.
Kem ini dinamakan Kem Bestari Solat Fasa 2 di SK Clifford, K.Lipis..
(Ehem…sekolah siti nurhaliza dolu2..~~)
First time menjejak di situ..saya fikir sekolah itu sekolah yang besar..
Maklumlah…kedudukan strategik kat tepi jalan dah..padang pun besar..
Bila sampai saja di sana…Allah…
Sekolah itu kecil saja, tapi nampak besar seluas mata memandang..
Walaupon ada di antara kemudahan yang agak uzur, tetapi..
Ia tetap dapat digunakan dgn baik. Syukur..
Kami ditugaskan untuk memantau amali murid tahun 1, 2 dan 3..
Murid2 lelaki dikendalikan oleh ostad2,
manakala, murid perempuan, ustzh2 yang pantau.
Nak dijadikan cerita..sepanjang hari tersebut, ade beberapa soalan yang mencuit hari saya..
Maklumlah..murid tahun 1 macam2 karenahnye..^^,

Cerita 1:
Murid 1 : ustazah, kenapa spec ustazah terkoyak??
Ustazah : ????? Dalam keadaan tertanya2..menjawab : owh…waktu ustazah buat spec dulu, kedai tu xcukup cermin…sbb tu terkoyak..hehehe..
Murid2 : betul ke ustazah,,cian ustazah..
Ustazah : ehem…bukanlah…ni fesyen spec memang macam ni..
Murid 3: oOO..ade jugak fesyen mcm tu kan..
Uztazah : …..^^, (hanya mampu tersenyum…alahai ank muridku…)
^spek ku terkoyak..hehe^
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Cerita 2 :
Seusai je perkenalan diri..cerita pasal wuduk..
Cara2 ambil wuduk dan amali ape sume..
Masuk lak bab solat…
Ustazah : sape kat sini solat subuh pagi tadi..??
(xde murid pon yang angkat tangan..ish3…xpe..budak lagi..)
Sape kat sini pernah solat??
Alhamdulillah..sume penah solat..walaupun baru tahun 1 ..^^,
tetibe…

Murid 1 : ustazah, abg dan kakak saya xsembahyang pon ustazah..
Tapi saya sembayang.. abang saya darjah 4..kakak saye tingkatan satu..xsembyg pon..
Ustazah : baguslah kalau awk sembahyang ..
Murid 1 : tapi macam mane ye ustazah..ehm, saya sembayang ikot mak saye…
Ustazah : kalau macam tu..awak sembahyang dengan mak awk ye..jgn ikot perangai abg dan kakak awak..^^,
Murid 1 : okey ustazah…
^sesi P&P..bersama ustajah uMMu^

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Cerita 3 :
Waktu sesi P&P dalam kelas..
Sedang saya memberi penerangan kepada murid2..
Ade pulak sorang budak yang asyik ketawa saje..
Haishh…mula2 risau dan takut jugak…mane laa taw kot2 kene pape ke..
Rupe nye ade perkara yang lucu…
Em..saya pon xtaw ape yang lucu sangat tu..ish3..

Murid 1 : eh..ko ni kenapa..suke sangat gelak..ustazah…tgk dia ni…
Ustazah : ape yang lucu sangat?? Cube cerita..
Hhaha..hihi….murid tu gelak2 lagi..ehem…saya ni muke klakar ke…
adoilaa…xpaham..xpe..saboo..
Lalu saya pun bagi tazkirah….:
“kamu sume nak tau x..sape yang kuat gelak…byk gelak..suke ketawa..
Nanti gelap hati…..sape yang suka gelak..nanti dia akan jadi sahabat syaitan..
nak ke jadi sahabat syaitan???”
Murid2 : xnk ustazah….!
Murid kuat gelak terdiam sebentar…

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

So, konklusinya??
(“,) nak dekat dgn budak kne guna pendekatan..
Guna kata2 yang dapat menyentuh hati mereka..baru mereka faham^^,
(“,) kanak2 perlu diberi pendedahan awal mengenai tuntutan solat..
(“,) para pendidik kene banyak bersabar…..^^,heee..

^bersama murid2ku..^


Itu saje perkongsian utk kali ni..^^,
Semoga dapat ambik ikhtibar..InsyaAllah..sekian~~

14 comments:

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

assalamualaikum wr. wbt..

Seronok bersama pelajar2 yea..alhamdulillah Allah kurniakan 'kueh' ilmu yang bermanafaat untuk diaplikasikan dlm kehidupan sebagai pendidik..insya Allah

*jeles dgn guru2 dan bakal2 guru kerna masih tiada pluang utk menceburi bidang tsebut..

lyiana said...

ku nye spek punye cntik..ank2 murid kate koyak..hehe...
lwk tul la...=))

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Jika semua pasangan umat Islam menjaga dan mendidik anak-anak mereka seperti menjaga solat dan ibadah lain pasti dunia ini aman tanpa ada kemungkaran...

~kueh~ said...

to sukri supi>>
waalaikumussalam..
alhamdulillah..seronok^^,
ilmu kueh xseberapa ..cukuplah sekadar dapat curahkan pd murid2..

sedikit yang bermanfaat lebih baik daripada banyak yang melalaikan..

em:)

*moga ada peluang nak ceburi bidang tersebut..
kalau tidak skrng, mungkin akan dtg^^,
hee~~

~kueh~ said...

to lyiana>>
hehehe...
kreatif beno pemikiran budak2 ni...
ish3^^,

*waktu diorang ckp camtu..ku tahan gelak je..heee(",)




to abd razak>>
waalaikumussalam..
ya. stuju..
sesungguhnya solat itu tiang agama^^,

RuMaH TuA said...

Ustazah....

Nak pinjam spec....
Hee~~~
Laa...
Awatnya x letak gambaq tote bag yg hampa semua pakat duk dpt kat sek hr 2?

~kueh~ said...

to iqa>>
meh la dtg bilik i lw nak pinjam...
ngeh3..
spek ni ade satu je kat tepeng..hee..

la..
kite kan xelok menunjuk2...
ahax:)
tu beg g gerko pn boleh..
pi surau pon buleh..hee^^,

Al - Mu'allim said...

salam 'alaik, ustazah.

Seronok kan kl ajar murid2 muslim. jelesnya..

~kueh~ said...

to al-muallim..
waalaikumussalam..
emm..
alhamdulillah seronok..^^,

mendidik anak muslim untuk menegakkan agama..:)
InsyaAllah~~

CikGu Ma said...

assalamualaikum...cikgu nak buat kbs 4 next week, insyallah..salam ukhwah (",)

~kueh~ said...

waalaikumussalam..
syukran atas ziarah cikgu^^,

em,
selamat ber KBS ya~~~
seronok dpt curahkan ilmu pada knk2..
hehe..

salam ukhwah too^^,
moga Allah kasih..InsyaAllah.

fuad ansari said...

ustazah, ustazah.. ustazah tak datang bawak kueh ke.. (",)

kokser kokdam said...

hehe.. kiut bebudak kan..? rase nk lempang2 gitu.. hahaha.. *jangan buat deh..

~kueh~ said...

to fuad ansari>>
hee..
kueh raye da abeh la..
taon dpn ustzh bwk ye..(",)y


to kokser kokdam>>
haah...
kiut..
tapi idok le ase nk lempang..
heehehe^^,

"syg pada knk2"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...