Friday, February 10, 2012

LuaH atau SiMpaN?

Bismillahirrahmanirrahim.
sudah lama tidak menitiskan tinta di sini..^^,
saya bawa 1 dialog yang patut rasanya saya berkongsi pendapat anda semua.

ia adalah mengenai perasaan.
suatu hari, saya didatangi seorang kawan. ya. dia tidaklah sebaya, tapi saya anggap dia sebagai kawan yang baru saya kenal.

Soalannya begini :

"Akak, saya ni bukanlah jenis yang suka cerita mslh pada orang. tapi sy nak mintak pndgn akak la...nak di simpan, takot meletop pada org lain pulak..em, cmni kak, sy ade terasa dgn sorang kwn ni..camne ye nk baiki hubungan baik dgn dia smla. sy rase dah xleh nk ngam da ng dia..sy tak tahu camne blh jadi camni..xtahu nak pujuk hati terima dia cam dulu2."

Lalu saya menjawab :
"Terimalah dia seadanya. mungkin dia nk adakan satu perubahan dlm psahabatan. bkn senang nak lupakan perkara yang dia sakiti kamu. tapi memberi kemaafan itu kan lebih baik..Nabi pon memaafkan umatnya..inikan kita manusia biase.."(cewah~~baik gler ayat :P hehe..) 

Dia membalas : 
"Tapi saya perlukan masa kak..xkan semudah tu kita nk maafkan dia g2 jer.. kalau masa senang dia xkongsi pon dgn saya, tapi kalau susah..bukan main mintak tlg saya..camne tu kak? "

Saya :
Ambillah berapa banyak masa yang awak perlu, dik. tapi jangan sampai terlalu lama xbtegur sapa. takot hubungan yang keruh bertambah keruih..huhu. adik, mungkin bila dia cerita mslah dia pada awak, dia rasa lega beritahu kesusahan dia walaupon ketika itu awak xdpt mbantu..awak dah menjadi pendengar yang baik..!mgkin ada sesuatu yang dia xboleh nk ceritakan sbb nya, tapi akak yakin, dia suka berkawan dgn awk..percayalah...^__^ menerima dgn penuh rasa redho ya~~


Okey. habis citer si adik.
(harap adik dah berbaik ngan kawannya itu^^,)


Tapi laen pula soalan yang saya dapat baru-baru ini.
Juga berkaitan dengan perasaan. 
Dan saya harap, mereka2 yang membaca post ni, dapat bagi pandangan sal perkara ni :-


Soalannya begini :-

"Akak, kalau kita suka kat someone tu kan, apa patut kita buat? luah atau simpan
Bukankah dalam 1 hadis dari Rasulullah ; " Iza ahabba ahadukum aqohu fillahi falyu'limhu annahu yuhibbuhu". terjemahannya : "apabila salah seorang di antara kalian mencintai saudaranya kerana Allah, hendaklah memberitahukan kepadanya bahawa dia mencintainya kerana Allah."  (diriwayatkan Ahmad oleh Al-Bukhari  dalam al-adab al-mufrad). camne ya kak?

Pastu,  mcm mana pulak kalau seorang lelaki menyatakan 'saya suka pada awak'. boleh ke luah camtu ? xpe ker? 

Then, betul ke kalau kita suka pada seseorang (yang berlainan jantina), kalau kita simpan perasaan suka kita tu pada dia (dan dia tak tahu kita suka kat dia), kita dapat pahala sampailah dia berkahwin..?erm?


---> ishhhh...nk luah ke simpan ek??emmm<---




Aha!jawab jangan xjawab.
luahkan kefaqihan anda dalam perkara ni..heheh ^__^v.
wallahualam. 



p/s :
Mohon jasa baik sahabat2, follower2 saya memberi pandangan sal hal ni..
SyukrAn Kathir!(*^ -^*)  



15 comments:

RuMaH TuA said...

Hee...
Baru ada masa nak komen...

Pertama2, doa pada Allah untuk kebaikan...

Dalam islam, apabila menyebut saudara pastilah pada yang halal untuk kita bicara... Kan?

Lelaki yg meluah 2 dapat jamin ke yg dia tidak menghampiri zina?

Yang baik2, mahukan yang terbaik dengan menggunakan jalan baik untuk mendapatkan dia yang baik juga. :-)

Ku fashe....
Jgn lupa jugak pesan kat adik tu, mengadu pada Allah yang utama. Menangis tika solat malam. DIA sebaik2 pergantungan. :-)

Moga Allah kasih kita.

fuad ansari said...

baru ada peluang nak komen...

sebab nak komen untuk entri ni, perlu dalam keadaan yg tenang.. (",)

sy rasa....

banyakkan solat istikharah..

dan jika sudah yakin, sudah bersedia, mendapat persetujuan keluarga, boleh terus berbincang dengan keluarga utk bernikah..

jadikan ianya mudah, ringkas dan penuh keberkatan..

p/s: kalau tak nampak gaya boleh bernikah dalam masa terdekat, simpan ajelah dulu niat tu..(",)

Ummu Aiman said...

aslmkum:
tarak ada pengalaman, mcmmane mau komen ya??hehe
btw, mntak pd Allah agr plihan itu yg terbaik buat kita, jika ada keyakinan bolehlh ke step sterusnya..dan pd sy sebaiknya gunakan perantara dlm hbngan sblum nikah..:)

'xperlu mulakan langkah kearah pkahwinan andai tahu perkahwinan itu masih jauh'

doa byk2..kite boleh mrancang but Allah yg menentukan..

moga dpt jodoh terbaik dunina walakhirat..amin:))

SyaheeDah said...

lama berfikir,speechless..

xdapek den nk jwb,ssh mgalahkn soalan peksa.

namun..keadaan tu sbnrnya mengikut situasi..
raikan prsaan y hadir..
& yg terlebih pnting..
raikan si Dia yg mnghadirkn rasa di hati itu..

brusaha utk mletakkn stp prkara d tmptnya.(^__~)

Ckin Kembaq said...

pandangan sy pulak.. ^_^

kalu betul2 dah rasa nak jejakkan kaki ke alam pernikahan, maka boleh luahkan.mungkin sbgagi titik permulaan untuk kenal lebih dekat dan selidik akan org yang diminati...kalu sekdar nak berkenal-kenalan, dan sekadar suka-suka, tak perlu kot.. ^_^

kueh said...

to iqa>>
bru ade mse nk bls komen..ngeh3:P

suka ayat ni :

"Yang baik2, mahukan yang terbaik dengan menggunakan jalan baik untuk mendapatkan dia yang baik juga".

Alhamdulillah. dia menerima teguran ak dgn baik^^,

"Allah di hati"

Moga Allah kasih kita jua^^,y

~kueh~ said...

to fuad ansari>>
ehem.
sy pun baru ada peluang nk bls komen..:)

sy stuju ngan kata2 en.fuad.
memang tidak dapat tidak kita kena bermusyawarah dgn fmly dan banyakkan beribadat.

"carilah keredhaan, di situ ada keberkatan."

Syukran atas pandangannya~~

moga Allah kasih^^,

~kueh~ said...
This comment has been removed by the author.
~kueh~ said...

to umm aii>>
waalaikumussalam,
alala...
xde pengalaman ke wat2 xde pngalaman..hehe..guro2:)

betul ckp umm.
ehem. rata2 komen mengatakan bernikah apabila sudah bersdia, mampu dan berkait dgn campur tangan ahli keluarga^^,

Allah sebaik-baik perancang.

InsyaAllah,
sama2 berdoa dikurnia jodoh terbaik di dunia mahupon di akhirat sana..<3

~kueh~ said...

to ida>>
ehem.
nampaknya proses menaakul telah berlaku di situ yep. hehehe:P

"ssh mgalahkn soalan peksa"
aish..
soalan peksa pun sng kalau dah bocor..keh3^^.

yup.
betul tu!
'ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada orang2 yang mencintai Mu.'

^xnk jd zoolim^

<3

~kueh~ said...

to ckin kembaq>>
syukran atas komennya:)

maka kalau tak betul2 nak jejakkan kaki ke alam pernikahan, so, better la kite simpan..smpai kita betul2 dah mtg tntg hal ni kan..^_^

'mencegah lebih baik dripada mengubati'

~Ayuh cegah utk tidak berkenalan dgn org berlainan jantina dgn suka2~

hehe^^,

Ckin Kembaq said...

betul tu...simpan, dan doa agar mndpat jodoh yng terbaik dari Allah..

p/s : sy ni jenis tak minat nak kenal-kenal..hehe lagipun dah punya calon..chewah.. ^_^

kueh said...

to ckin kembaq>>
yez!

jodoh juga termasuk juga dalam khazanah rahsia Allah ..:)

Moga Allah kasih^^,

Ad-Dien said...

riwayat menyimpan perasaan hingga akhir hayat itu adalah dhaif jiddan :)

semoga senantiasa istiqamah di jalan salaful ummah, soal jodoh usah terlalu khuatir, berdoalah dalam sujudmu :)

at-tuyur 'ala ashkaliha taqa'u :)

Tawakal Sebagai Benteng Dari Ujub Dan Riyak

kueh said...

to ad-dien>>

syukran atas tambahan ilmu:)
semoga sentiasa istiqamah di jalan salaful ummah jua^^,

berdoa dan terus berdoa~~

assukut alamatul ridha..hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...