Wednesday, September 28, 2011

KBS SK. Clifford 2011

Bismillahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, syukur…
Kerana apa?
Kerana hari ini kita masih lagi dikurniakan nikmat iman dan islam..
Ya. Syawal bakal menghabiskan bulannya..
Ramadhan juga telah sebulan meninggalkan kita..
Justeru, amalan2 yang buat waktu ramadhan jgn pulak kita tinggal..
Nanti kita pulak ketinggalan di ‘sana’..nauzubillah..

Tanggal 24 sept 2011 yang lalu,
Saya dan beberapa rakan yang terpilih tlh mgikuti satu kem.
Kem ini dinamakan Kem Bestari Solat Fasa 2 di SK Clifford, K.Lipis..
(Ehem…sekolah siti nurhaliza dolu2..~~)
First time menjejak di situ..saya fikir sekolah itu sekolah yang besar..
Maklumlah…kedudukan strategik kat tepi jalan dah..padang pun besar..
Bila sampai saja di sana…Allah…
Sekolah itu kecil saja, tapi nampak besar seluas mata memandang..
Walaupon ada di antara kemudahan yang agak uzur, tetapi..
Ia tetap dapat digunakan dgn baik. Syukur..
Kami ditugaskan untuk memantau amali murid tahun 1, 2 dan 3..
Murid2 lelaki dikendalikan oleh ostad2,
manakala, murid perempuan, ustzh2 yang pantau.
Nak dijadikan cerita..sepanjang hari tersebut, ade beberapa soalan yang mencuit hari saya..
Maklumlah..murid tahun 1 macam2 karenahnye..^^,

Cerita 1:
Murid 1 : ustazah, kenapa spec ustazah terkoyak??
Ustazah : ????? Dalam keadaan tertanya2..menjawab : owh…waktu ustazah buat spec dulu, kedai tu xcukup cermin…sbb tu terkoyak..hehehe..
Murid2 : betul ke ustazah,,cian ustazah..
Ustazah : ehem…bukanlah…ni fesyen spec memang macam ni..
Murid 3: oOO..ade jugak fesyen mcm tu kan..
Uztazah : …..^^, (hanya mampu tersenyum…alahai ank muridku…)
^spek ku terkoyak..hehe^
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Cerita 2 :
Seusai je perkenalan diri..cerita pasal wuduk..
Cara2 ambil wuduk dan amali ape sume..
Masuk lak bab solat…
Ustazah : sape kat sini solat subuh pagi tadi..??
(xde murid pon yang angkat tangan..ish3…xpe..budak lagi..)
Sape kat sini pernah solat??
Alhamdulillah..sume penah solat..walaupun baru tahun 1 ..^^,
tetibe…

Murid 1 : ustazah, abg dan kakak saya xsembahyang pon ustazah..
Tapi saya sembayang.. abang saya darjah 4..kakak saye tingkatan satu..xsembyg pon..
Ustazah : baguslah kalau awk sembahyang ..
Murid 1 : tapi macam mane ye ustazah..ehm, saya sembayang ikot mak saye…
Ustazah : kalau macam tu..awak sembahyang dengan mak awk ye..jgn ikot perangai abg dan kakak awak..^^,
Murid 1 : okey ustazah…
^sesi P&P..bersama ustajah uMMu^

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Cerita 3 :
Waktu sesi P&P dalam kelas..
Sedang saya memberi penerangan kepada murid2..
Ade pulak sorang budak yang asyik ketawa saje..
Haishh…mula2 risau dan takut jugak…mane laa taw kot2 kene pape ke..
Rupe nye ade perkara yang lucu…
Em..saya pon xtaw ape yang lucu sangat tu..ish3..

Murid 1 : eh..ko ni kenapa..suke sangat gelak..ustazah…tgk dia ni…
Ustazah : ape yang lucu sangat?? Cube cerita..
Hhaha..hihi….murid tu gelak2 lagi..ehem…saya ni muke klakar ke…
adoilaa…xpaham..xpe..saboo..
Lalu saya pun bagi tazkirah….:
“kamu sume nak tau x..sape yang kuat gelak…byk gelak..suke ketawa..
Nanti gelap hati…..sape yang suka gelak..nanti dia akan jadi sahabat syaitan..
nak ke jadi sahabat syaitan???”
Murid2 : xnk ustazah….!
Murid kuat gelak terdiam sebentar…

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

So, konklusinya??
(“,) nak dekat dgn budak kne guna pendekatan..
Guna kata2 yang dapat menyentuh hati mereka..baru mereka faham^^,
(“,) kanak2 perlu diberi pendedahan awal mengenai tuntutan solat..
(“,) para pendidik kene banyak bersabar…..^^,heee..

^bersama murid2ku..^


Itu saje perkongsian utk kali ni..^^,
Semoga dapat ambik ikhtibar..InsyaAllah..sekian~~

Tuesday, September 13, 2011

Peluang Beraya Seminggu xtra a.k.a. PBS

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t..
Geng blogger sekalian~~
Woah^^, Lame rasenye xmenjengah khabar blog ni..mcm2 da brubah..heee..
Di kesempatan yang masih sempat ni, nak ucapkan :

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI,
MAAF ZAHIR & BATIN..

Buat rakan2, sahabat2, yang sudi mengucapkan ucapan rayer..
Xsempat sgt wat entri sal raye…huhuk..bzi memanjang..:P hee
So, disebabkan raye da lps..
Kali ni nak kongsi ‘Peluang Beraye Seminggu’ xtra kat Sek.Keb.Long Jaafar..
(maklomla raye….wat PBS pon kat blkg dapoq umah jek..hahak)
Em, Ni merupakan kali ke-2 kitorng wat PBS..sem lpas sy wat kat t’janu..huhu..

Isnin, 5/9/2011 :

^bersama rakan IPG yang berPBs di situ^

Mula2 biasalah…bagun2 mandi, iron baju ape sume then g skola..kul 7.20..hehehe. pastu, g lapor diri kat pak gat..nak wat PBS seminggu kat skola tu..
Setibanya sy kat c2..ghupenye ade lagi insan2 lain yang turut menumpang PBs skali..Alhamdulillah..ade gak geng..idakle sowg2..heee..
Walaupon berlainan IPG n kursus, tapi bersyukur coz dpt byk cite n pgalaman dr maktab masing2..seramai 6 org...sowg laki, yg len pompn yg wat skali..

Time assembly pg tu, kne plak perkenalkan dirik..aduuuhh…padahal seminggu je kat skolah tu…kui3..(beriye beno nye haaa…hehehe)
Sepanjang kami bermukim kat sana, kitorang duk kat libry yang serba moden + canteekk! (xmuat bilik guru sebenanye..hee)..ok lah…selesa pon selesa w/pon xdek econn..umm..:)
Disebabkan dulu sy student kat skolah tu, jd cam xsegan le sgt..hehee..tapi SGT terHArU bile jumpe cikgu2 lame…law xde cikgu, siapalah sy sekarang..ewahh^^,

ade plak bebudak yang kecoh2 coz ade adik sy yang skolah kat situ..ahaha..
ase cam femaes la pulek..heee~~umm, dia sedang menghadapi UPSR skg..
semoga Ku Muhammad Al-Amin b. Ku Zahari dpt menjwb dgn tenang,...INsya-Allah^^,

^semoga mendapat 5A dalam uPSR..amiiinn~~
nanti dapat masuk tahfiz ye..^


Selasa, 6/9/2011 :
Ha, waktu hari ni da stat bincang ngan cikgu2 kat skolah tu nak nengok cara ngajar..
Emmm..yg nak tergelak tu, ade plak guru2 c2 yang cam segan nak bg kitorang masuk klas die..ade plak yang ckp, diorang xngajo seminggu..ade gak yang moody coz kucing sakit..hahahaa..blh plak di jdkan alasan g2..hee..dah jd cam 'lect' plak coz kne observe ngajo..huhu^^,

^mgikuti salah satu p&p lam kelas^

^ha...ikot ckp cikgu ye...^


Rabu, 7/9/2011 :
Masih lagi menyambung tugasan yang dibri pihak IPG..kitorang jgk ditugaskan untuk wat satu projek nak disumbangkan kat skola..
Antaranya wat ‘big book’ sal isu semasa, then knew at akuarium hidupan laut kat lam PSS. Pergh…byk jgk keje kat skolah tu sampai kwn2 len msj tanye kabo pon xsempat den nak jwbnye..hehehe..xpe, mik pengalaman..name pon PBS..huhu^^,
Sepanjang2 wat PBS, xsempat pon sarapan kat umah...so, kantinlah tmpat kitorang borak2 sal IPG masing2..mcm2 cite ade..adoilaaa…baru sy paham napelah cikgu2 kdg2 suke sgt lepak pepagi n bungkus mknan tyme tngahari…ngeee^^, xsempat gamaknye..heee:)

then, ade sorang ustazah ni jempot sy, syahadah dan nashroh bg skit kate 2 smgt wat calon2 UPsR..diorang nie ade kelas kepong..kelas sampai kul 5...ni la mase diorang nak ulg kaji ape sume...:)huu~~
^semoga 5A dalam genggaman kamu sume^
Insya-Allah!

^ni hasil projek yang kitorang wat..huhu^


Khamis, 8/9/2011:
Tugasan sume dah hamper siap..dan kami bertungkus lumus siapkan projek skolah..
Lengkapkan maklumat ape sume.. em, agak bizi dan kalot  di hari tersebut coz ketua kitorang waktu PbS tu menyuarakan nk wat ‘Majlis Perpisahan Guru Pelatih PBs’..
Aduii….mau xkalot…dah la las2 minit rancang..sabo jela..huhu..bile p.k balik, sepanjg wat PBs, kali ni ade smbutan utk perpisahan kitorang..(agak beriya disitu..)
Hehehe….
Tapi, ape2 pon, kenangan sepanjang perjalanan kami PBS itu yang xdilupakan..
Em knkwn kat t’ganu & Kelantan da tamat da PBS diorang pada hari tersebut..huu.

malam tu...ade bacaan yasin di sekolah^^,
sy wakilkan mak & abah utk dtg ..hehe:)

^suasana sekolah di waktu siang^


Jumaat, 9/9/2011
Majlis Perpisahan berlangsung jam 11.00 pagi..
Tu pon jenuh g jempot guru2..ade gak guru2 yg xdapat hadir coz ade cls..
Nak di jadikan cerita, sy dilantik jadi MC time tu..alhamdulillah, da sedia dari segi fizikal dan mental..law x…mau nye ternganga kat dpn tu…keh33:P xpenah-penah jadi Mc..adoila…pengalaman sguh..:)
Selepas je salam2 ngan cikgu2 di situ, kami pon bersurai tanpa meninggalkan apa2 pon kecuali kenangan dan tapak kasut…hehehe..

^nie penghargaan dan hadiah dari kitowg utk sekolah..sebuah plaq dan frame gambo^

^bergambar bersama guru lama..hehehe^


Tapi…
Ade satu je yang sy xpuas hati….pelik…nape laporan penilaian sy kat skolah tu ade 2 sederhana..sedih sgt..keciwa mgkin…bkn sy sorang saje…malah, rakan2 yg wat kat skola tu pon turut mendapat laporan yg sama!!huk8..
Alagkah sedihnye bile tgk laporan tu..bukannye kami xwat kije..byk keje wat..em..
Xpola…nk wat gano..time jela..nak liquid, kang di tuduh menipu pulak..aiyark..
Mgkin ni petunjuk spaya jgn wat PBs kat skola sndri mgkin…hahaha:P

^ni ha rezult lpas sminggu dok c2..waaaa^


sblom perpisahan tu sume, sy jupe sorg cikgu pompuan yang ngaja sy dulu..
Smpai skrg sy ingat die sbb ade sejarah hitam bersama beliau..hehe..
Alkisahnya waktu tu sy tahun 5..emm..budak2…biasalah…taksub ngn permainan..
Nk di jadikan cer…sy main ank patung kertas bwh meja..hehe..ish3..
Pastu cikgu tu Nampak..die pon tego sy..die suh sy tunjuk ape yg sy main..
Ade gak bebudak laki yang gelak tyme tu..hahaha..
Pergh….cuak + tersengih jela yang mampu..
Kne denda berdiri time die njago..hehehe..malu kot bile kenang2 zmn skolah dolu2..

Then, cikgu tulah yang 1st n last sy peluk sblom berpisah..

Cikgu : rindunya cikgu kat kamu..
Sy : sy pon…lame xjumpe cikgu..
Cikgu : sebak rsa nye..dah besar kamu ye..xberubah mcm dulu...Suke pon sengehh…kne marah pon sengeh….hehehehe:P
Sy : heheh..cam ni la sy cikgu..:) time kasih cikgu…
Cikgu : okey…slmat belajar ye!!





Tulah kenangan semasa PBs kat S.K.Long JAafar..
Emm, Sekolah yang penuh nostalgia zaman kanak2..
Huhu..kamu sume pon mesti penah ade kenangan waktu skolah rendah…kan kan...
ce cter..hehehe…ade x yang kne marah cam sy dulu ??hahaha..

That’s all..
Syukran^^, 
jumpe lagi~~


p/s : ade sesape nak teks pengacara majlis a.k.a teks Mc ..???huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...