Friday, February 18, 2011

Kisah kandar dengan bekas yang bocor~

Bismillahirrahmanirrahim,


Alhamdulillah, bersyukur ke Hadrat Illahi kerana dengan inayah-Nya dapat juga kita bertemu pada entri kali ini.


Hari ini saya nak berkongsi sebuah cerita. Boleh dikatakan cerita ini sebagai teladan dan pengajaran yang mana ia mungkin berlaku di persekitaran hidup kita cuma kita je yang tidak perasan.


Alkisah seorang hamba Allah yang kejenye selalu mengangkut air dengan menggunakan kandar . Kandar ni sejenis alat ngangkut air zaman dolu2, gune kayu panjang kemudian letak kayu kat bahu, dan kedua-dua hujung kayu tu ade bekas air mcm baldi..), jadi, dia angkut air dari telaga di bukit yang tinggi sampai lah ke rumah tuannya. Perjalannya jauh sehinggakan air yang dia angkut tu tinggal separuh je sebabnya waktu dia bawak kandar, air dalam bekas tersebut mcm terumbang-ambing g2..

(salah satu jenis kandar)

Sampailah satu hari tu, bekas air kandar dia bocor..(satu bocor, satu lagi elok)..jadi, dia xdapatlah angkut air dengan banyak. Dia berasa sedih, sebab xdapat nak ngangkut air dengan baik kn..mcm berat sebelah g2..sampai2 je umah, air kat bekas bocor pon tinggal sedikit je, manakala air dalam bekas yang tidak bocor dan cantik itu dapat mengangkut dengan baik dan memberi manfaat untuk kegunaan harian mereka.


Lalu, dia pon mengadu kat tuannya, then tuan dia cakap ; “ aku tahu bekas air di kandar kamu tu bocor, oleh itu, aku telah menanam benih2 bunga di sepanjang jalan yang kamu lalui.” Hasilnya, bunga2 tu dapat hidup dengan subur, disebabkan air dari bekas yang bocor itu. Hamba Allah ini lega kerana dia dapat melihat tuannya gembira melihat bunga2 yang subur di halaman rumahnya.


Jadi, apa yang saya nak simpulkan disini ialah, berkenaan dengan bekas air kandar tersebut. Masing2 mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kalau kita bayangkan, hanya sedikit je air yang dapat diangkut oleh bekas yang bocor. Tapi hikmah disebalik bekas itu ialah ia dapat menyuburkan tanaman biji benih bunga sehinggakan orang lain pon akan gembira melihatnya.


Kisah ini samalah macam kitaran hidup kita. Kerana apa?? Kerana mungkin ada dalam kalangan kawan2 kita yang macam bekas bocor tu, maksudnya kat sini walaupun dia ade kekurangan, tetapi, akan ade kelebihan lain yang dapat memberi manfaat pada orang lain jugak. Manakala bekas yang cantik pulak, janganlah bersikap sombong dan bongkak kerana kelebihannya. Kerana semua manusia itu TIDAK sempurna. Maka, kite kene terima kekurangan dan kelebihan seseorang. Jangan disebabkan kita nampak kekurangan dia, kita menjauhkan diri daripadanya dan memeandang rendah kepadanya. Patutnya, kita bimbing dia supaya dia dapat bagi manfaat pada kita, dan kita dapat bagi manfaat kepada dia. ( Inna likulli shai-in hikmah )


Jadi, setakat itu sajalah perkongsian saya. Moga2 kita saling mengingati antara satu sama lain dan menyeru kearah kebaikan serta memberi manfaat kepada orang lain walaupun sedikit. Insya-AllahJ


Semoga bertemu lagi.

Ilalliqa^^

9 comments:

BaiTiL a'tiQa said...

Salam juang...

Ku sayang...
Syukran utk perkongsian...
sama2 bertolak ansur dalam bersahabat...

~kueh~ said...

to baitil atiqa>>
salam juang jugak..
afwan :)

mudah-mudahan~

Ismi.. Nazihah said...

Assalam..mumtaz, entri yg bermanfaat..
terus thabat :)

suripermai said...

alhamdulillah... :)

~kueh~ said...

to ismi>>
waalaikumussalam....
alhamdulillah...
trima kasih atas doa ..
semoga kita sama2 dianugerahkan sahabat yang mengajak ke jalan-NYa..:)


to suripermai>>
syukran coz sudi bace entri:)
keep it up~~

sAYaP kIRi aRriJaL said...

salam dik~~
alhamdulillah...
truskn ye...
ptut duk tye kak...
tp mf la ye jwb mcm xjwb je..
^___^

~kueh~ said...

to sayap kiri arrijal>>
waalaikumussalam~~
hehe..
syukran ya atas pengisian usrah ye
k.yani:)
its okey..
semoga kita sama2 terus istiqamah d jalan-Nya.

InsyaAllah..

Pemerhati Dunia said...

Insyaallah, untuk muhasabah diri...

~kueh~ said...

to pemerhatidunia>>>

mudah-mudahan beroleh manfaat bersama..
justice for all:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...