Friday, January 28, 2011

doakan saya~~

assalamualaikum..

sahabat2 blogger..
mintak sume
DoAkan perjalanan idup saya aman esok dan akan dtg..
INsya-Allah:)
aamiiinn..
moga keredhaan Allah bersama kita.
Manusia hanya merancang , Allah yg menentukan..




selamat bercuti semua~~
truskan berjuang..~~
wassalam.



*mencari ketenangan jiwa~~*

Tuesday, January 25, 2011

~KEUTAMAAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH~

salam alaik semua...

salam satu Islam~~

disini saya nk konGsi sdikit ilmu berkenaan dgn kalimah toiyyibah:

"LAA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADAR RASULULLAH"

yang mana ia merupakan salah satu amalan para sahabat sehingga mereka mendapat keredhaan Allah dunia akhirat (radhiallahu 'anhu dan radhiallahu anha)


1. Aman dari Azab Allah Dunia dan Akhirat
Firman Allah SWT:
Orang-orang yang beriman dan tidak mencampurkan iman mereka dengan kezaliman
(syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah
orang-orang yang mendapat petunjuk. (QS. 6:82)

2. Sebaik-baik Iman
Sabda Rasulullah:
Iman itu 70 cabang, yang utama adalah Laa Ilaaha illallah, yang terendah adalah
menyingkirkan duri dari jalan. (HR. Muslim)

3. Penghapus Dosa Maksiat
Sabda Nabi:
Allah SWT berfirman: Wahai anak Adam, bila engkau datang kepada-Ku dengan
dosa sepenuh langit dan bumi, kemudian engkau bertemu denga-Ku (di hari kiamat)
dengan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu pun, niscaya Aku berikan samudera
ampunan untukmu. (HR. Turmuzi)

4. Penyebab Masuk Surga dan Tidak Kekal di Neraka
Sabda Nabi:
Allah SWT berfirman: Siapa yang menemuiKu tidak menyekutukan Aku dengna
sesuatu pun, maka ia masuk surga. Siapa yang menemuiku dengan menyekutukan
Aku, maka pasti masuk neraka. (HR. Muslim)


*moga kita sama2 amalkan kalimah toiyyibah ini dan sampaikan pada org lain~~

Insya-Allah:)

Sunday, January 23, 2011

isteri xsenonoh!!


salam sume:)
yup2...ape kaba yep...
ha, korang bace x paper ari ni???ape kaitan ng gmbar di ats??
erm,ase nye xtlambat lagi i nk post n3 ni..
huhu~
ini berkaitan dgn ISTERI yng XSENONOH..(bg aku le..)
n xlayak jd isteri..hurm,
as a muslimah, kite xptot cthi sikap cm2...taw..
ni haku ade sediakan text paper sal tu ek..
check it out.bace jgn xbace~~


_Bagai Kain Buruk_

APALAH nasib seorang suami apabila isteri yang dikahwini atas dasar cinta bersikap ala samseng apabila sering mengungkapkan perkataan sumpah seranah seperti babi, bodoh, tolol, pergi jahanam dan pergi mampus terhadap suaminya. Bukan saja suami, keluarga suami turut menerima nasib sama.

Lebih 10 kali juga isterinya meminta cerai selepas memulakan pergaduhan dengan alasan si suami lambat mengangkat panggilan telefon dan membalas khidmat pesanan ringkas (SMS) dihantarnya.

Atas alasan lambat mengangkat telefon dan membalas SMS itu juga, barangan peribadi termasuk hak milik syarikat tempat si suami bekerja, dirosakkan si isteri.

Paling memilukan si suami, pernah satu ketika isterinya mengejutkannya daripada tidur menggunakan kaki. Ikuti luahan Razman, 30, kepada wartawan Metro Ahad, ASMIZAN MOHD SAMIRAN mengenai kisah dukanya memperisterikan ‘wanita samseng’ sebagai pengajaran kepada masyarakat.


Bagi membuktikan dakwaannya, Razman menghubungi beberapa ahli keluarga, rakan dan jiran supaya wartawan mengetahui sendiri kebenaran kisahnya.


“Mahligai perkahwinan kami dibina atas dasar suka sama suka. Lima tahun berkenalan membuatkan saya mengimpikan hidup bahagia dengannya. Sepanjang berkenalan hinggalah bertunang dalam tempoh itu, memang ada pergaduhan dan beberapa kali saya dimakinya, namun dia (isteri) meminta maaf dan berjanji untuk berubah.

Saya terima dia dengan hati terbuka dengan harapan dia berubah. Namun selepas bergelar suami isteri, dugaan demi dugaan menimpa saya. Hari bersanding dia sudah buat hal.

Saya dan keluarga tiba lewat sedikitpun dia menengking. Rakan saya datang dari jauh mahu mengambil gambar bersama pun dia naik angin sambil berlalu dengan jelingan benci. Malu saya dengan rakan yang hadir.

Selepas sebulan hidup bersama, saya lihat perangainya semakin menjadi-jadi. Jika saya lambat mengangkat telefon atau membalas SMS, dia mengamuk. Bukan mengamuk biasa, tetapi sampai minta cerai.

Walhal, saya bukan tidak menjawab panggilan atau SMS dihantarnya, tetapi lambat jawab kerana ketika itu bermesyuarat atau berbincang dengan majikan.

Dia tuduh saya lambat jawab telefon atau SMS sebab ada perempuan lain. Atas sebab itu dia minta cerai. Ikutkan hati saya nak ceraikan saja, tetapi saya masih waras dan sayangkannya.

Saya buat tak tahu saja dan keluar rumah seketika bagi meredakan keadaan. Apabila pulang, saya pujuk dan sejukkan hatinya, OK lah dia sikit. Namun, perangai samsengnya tak berubah.

Kalau marah, habis disumpah seranahnya saya. Perkataan seperti babi, bodoh, tolol, pergi jahanam dan pergi mampus sentiasa diungkapkan kepada saya. Tak puas sumpah seranah menerusi mulut, dia SMS kepada saya.

Bukan saja kepada saya, tetapi juga adik-beradik dan beberapa rakan saya. Malu saya dibuatnya. Antara SMS mengatakan saya jantan tak guna, menyesal kahwin dengan saya, jangan ingat anak dalam kandungan akan menjadi milik saya dan pergi jahanam.

Saya cuba mengambil pendekatan tegas dengan menegur perbuatannya. Apabila ditegur, dia sesuka hati keluar rumah. Pernah sekali dia hilang empat hari, katanya pergi kerja, tetapi rupa-rupanya balik kampung tanpa pengetahuan saya.

Risaunya saya ketika itu hanya Allah SWT yang tahu. Saya risau sebab dia mengandung. Selepas itu baru saya sedar, ibu dan ayahnya kerap masuk campur dengan hal rumah tangganya. Saya menemui SMS daripada ibu mentua di dalam telefon bimbit isteri.

Mentua ‘mengajar’nya supaya meletakkan ‘air penawar’ di dalam makanan atau minuman saya supaya saya tunduk dengan isteri.

Lebih menyedihkan saya, satu lagi SMS ditulis ibunya menuduh saya mencuri barangan isteri untuk dibuat ‘guna-guna’ supaya isteri tunduk kepada saya.

Isteri saya bukan saja memusuhi saya tetapi keluarga saya. Sepanjang bergelar isteri kepada saya, dia tidak pernah berkunjung ke rumah mentuanya. Pernah satu ketika ketika abang saya datang ke rumah saya, isteri memaki abang saya, antaranya dengan perkataan ‘kepala mak kau aku pijak’.

Saya tidak tahu kenapa isteri membenci keluarga saya, padahal keluarga saya tidak mencampuri urusan kami. Memang abang ada beri nasihat, tetapi sekadar nasihat dan isteri tak boleh terima.

Dalam tempoh hampir setahun perkahwinan, lebih 10 kali isteri meminta cerai dengan alasan remeh, tetapi saya bersabar. Saya pernah membawanya berjumpa kaunselor, tetapi selepas tamat sesi kaunseling, saya dijadikan tempat meluahkan kemarahan.

Habis ustaz yang memberi kaunselor itu dimakinya. Dia kata ustaz bodoh dan tak layak beri kaunseling. Saya pelawanya bertemu kaunselor sekali lagi, tetapi dia dengan tegas tidak mahu lagi mendapatkan kaunseling.

Sikap samseng isteri bertambah buruk apabila pernah satu ketika dia menggunakan kaki untuk mengejutkan saya daripada tidur. Dua kali dia tolak badan saya dengan kaki saya diam, masuk kali ketiga saya tepis kakinya dan memarahinya.

Pernah juga kerana saya lewat menjawab panggilan telefon dan SMSnya, komputer riba syarikat yang saya gunakan dihempas sampai hancur. Dia SMS kepada saya: “Hahaha... aku dah pecahkan notebook (komputer riba) kau.”

Paling mengecewakan saya, isteri pulang ke kampungnya untuk bersalin dan saya hanya diberitahu ketika isteri hampir bersalin. Kelam kabut jadinya apabila saya terpaksa tergesa-gesa pulang ke kampung isteri.

Saya datang bersama abang kerana saya minta pertolongannya untuk bergilir-gilir memandu. Apabila isteri melahirkan anak kami, saya mahu mengazankannya, tetapi mentua seperti tidak membenarkannya.

Namun saya buat juga kerana bayi itu anak saya. Sedih saya dibuatnya apabila ibu mentua sengaja menunjukkan arah kiblat yang salah ketika saya mahu mengazankan anak saya.

Seperti menidakkan zuriat saya kepada bayi itu, selepas saya mengazankan anak saya, dengan segera ayah mentua mengazankannya dengan kedudukan kiblat yang betul.

Dalam keadaan selepas bersalin, isteri sekali lagi buat hal apabila menghantar SMS memaki hamun saya kerana membawa bersama abang saya, walhal abang saya tunggu di luar saja. Saya dan keluarga saya dikatakannya sial... ibu bapa saya dikatakannya bodoh dan keluarga saya lebih teruk daripada kafir.

Saya terus diketepikan isteri dan keluarganya. Saya tidak dialu-alukan bersama isteri. Ketika mendapat tahu anak saya ditempatkan di wad kerana demam kuning selepas pihak hospital menghubungi saya, cubaan saya untuk menghubungi isteri tidak berjaya.

Telefon tidak diangkat, SMS tidak dibalas selepas beberapa hari. Satu ketika isteri membalas SMS, tetapi bukan memberitahu mengenai keadaan anak saya tetapi meminta memasukkan sejumlah wang ke dalam akaunnya.

Bercerita mengenai wang, isteri kini menuntut wang daripada saya yang dikatakan sebagai hutang perkahwinan satu ketika dulu.

Walhal, ketika memberi wang berkenaan, kami berjanji ia adalah wang bersama, tetapi atas rasa tanggungjawab saya cuba juga membayarnya semula sedikit demi sedikit.

Soal saya terpaksa menggunakan wangnya adalah atas kehendaknya. Saya merancang dan menyediakan untuk membuat kenduri kecil-kecilan di sebelah keluarga saya, tetapi dia mahu buat kenduri besar.

Saya tidak mahu kerana tidak cukup wang, tetapi dia memberi wangnya untuk merealisasikan kenduri yang diimpikannya. Saya akur, tetapi sekarang dia mula mengungkitnya semula.

Hampir setahun berumah tangga, saya sudah memikirkan sedalam-dalamnya untuk berpisah dengan isteri. Apa guna saya terus bersabar kerana isteri terus membuat dan melayan saya seperti ‘kain buruk’.


KERANA kecewa, Razman berkesempatan menghasilkan coretan khas buat isterinya:

Abang sayangkan sayang
Walaupun sayang SMS kat member-member ofis abang cakap yang abang ni berpenyakit...
Abang sayangkan sayang
Walaupun lebih 10 kali sayang minta cerai
Abang masih sayangkan sayang
Walaupun sayang hina adik-beradik abang
Abang sayangkan sayang
Walaupun sayang hina abang ada SPM saja
Abang sayangkan sayang
Walaupun sayang gunakan kaki sayang untuk gerakkan badan abang
Abang sayang lagi
Walaupun sayang keluar rumah tanpa izin abang

Abang harapkan SMS ucapan kerinduan dari sayang
Ucapan kasih sayang dari sayang
Ucapan puitis cinta dari sayang
Bukan caci dan maki daripada sayang...

Sekarang hati abang dah tawar
Tawar sangat
Sayang faham maksud abang?
Takkan pasal tak angkat telefon sayang nak hantar macam tu?
Dah tu sayang kenapa hantar SMS kat adik- beradik abang?
Malu abang, malu sangat
Tapi abang sayang lagi... tapi bukan kepada sayang
Abang sayang kat anak abang yang comel itu
Bagi abang sayang sudah tak wujud di dalam hati abang

Tapi sayang jangan risau...
Allah SWT maha mengasihani...
Hari-hari lepas solat abang berdoa...
Berdoa kepada yang Esa supaya cinta abang berputik semula...
Supaya kasih abang kepada sayang bertaut kembali...
Walaupun hakikatnya abang sudah benci sayang...

Yang dikasihi,
Suamimu yang tercinta.

www.hmetro.com.my

dh bace dah???
hhhaaa...!!

*kesimpulannye kat sini,
haku nchatkan kpd para ibu ataupon bakal isteri,
JANGAN la korang wat cm2 kat somi nti ye..
ingat!...syurga i2 dibwh tapak kaki somi
(bg ank pompuan y dah berkahwin),
tapi sampai mati pon ank laki, syurga nye tetap d bwah tpk kaki mak...
fuhh!!
1st time haku nengok tajuk ni..terkezut n xsangke..
ade jugak mnusia akhir zaman yg berkelakuan spt ni..
astaghfirullahalazimm....
nauzubillah...

*bagi laki plak, bile dah isteri die wat cm2,(sda..),
jgn le bersabar jee...ye...memg la sabar i2 besar ganjarannye,
tapi ade sstgh tmpat, kita perlu gk bertegas lam
hal rumah tangge...(hee..mcm la ak da kwen:P) ..

haa, cthnye mcm tatacara menegur istri yg nusyuz nie :

1. Menegur / nasihat dengan cara yang baik dan beradap serta tidak mengaibkan.
2. Memisahkan tempat tidur bersama isteri.
3. Dibenarkan memukul dengan sekadar untuk menyedarkan dan tidak mencederakan.
4. Melantik hakim yang terdiri daripada mertua kedua belah pihak atau orang luar
yang dipercayai sebagai orang tengah yang dapat mengadili pertelingkahan yang
berlaku dengan adil.
5. Dibenarkan perceraian tapi sesungguhnya ia tidak disukai oleh Allah s.w.t.

okey??:)



*jadi nye, i nk kite sume buke bijik mate,
lihat ape yang dah berlaku,
dan jadikan ia sbg IKTIBAR...

Insyaallah~
sama2 kita berdoa agar kita dijauhkan drpd sifat ZALIM...ammiiinn:)



~renung2kan dan slmt beramal~









Saturday, January 22, 2011

rezeki langit Ilahi~_~,


Salam alaik semua..:)

Apa khabar iman hari?harapnye sntiase dlm keadaan baik2 aja,

huhu~_~”

So hari ni, sy nak berkongsi tntg petua murah rezki yep..

Check it out!

1. Jangan sekali-kali lupa untuk menunaikan ibadah kepada Allah

Walau sibuk macammana sekalipun, pastikan diri kita sentiasa menunaikan perintah2 Allah. Beribadah kepada Allah, maka insyaAllah pasti diri kita akan dimurahkan rezeki dan mendapat keberkatan.

Allah (SWT) tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-
Nya dalam hadis qudsi:

“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan
membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan
Allah (SWT) , yang menjadi sebab Allah (SWT) jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba.

Sabda Nabi s.a.w.:
“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah (SWT) s.w.t akan
menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Riwayat Ahmad,
Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas
r.a.)

3.Tinggalkan perbuatan dosa

Istighfar tidak laku di sisi Allah (SWT) jika masih buat dosa. Dosa bukan
saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w. :

“… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa
yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

4.Berzikir dan Sentiasa ingat Allah (SWT)
Banyak ingat Allah (SWT) buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah (SWT) beri kepada orang beriman. Firman-Nya:

“(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan
mengingati Allah (SWT) . Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah (SWT) hati menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)

5.Berbakti dan mendoakan ibu bapa

Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar
siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah
berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan.
Baginda s.a.w. juga bersabda:

“Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan
Allah (SWT) akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w. :

“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya
nescaya terputuslah rezeki (Allah (SWT) ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6.Berbuat baik dan menolong orang yang lemah

Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan
dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w. :

“Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana
orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7.Tunaikan hajat orang lain

Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah (SWT) lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.:

“Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah (SWT) akan menunaikan hajatnya…” (Riwayat Muslim)

8.Banyakkan berselawat

Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita
tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan,
kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan
terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9. Buat kebajikan banyak-banyak dan lagi dan lagi

Ibnu Abbas berkata:

“Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan
rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain.
Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati,
melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”

10.Bangun pagi awal (Jangan tidur sampai tengahari)

Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian
sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang membaca keberkatan dan murah rezeki.

10.Bangun awal pagi (Jangan tidur sampai tengahari)

Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian
sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang membawa keberkatan dan murah rezeki.

11.Menjalin silaturrahim

Nabi s.a.w. bersabda:

“Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Riwayat Bukhari)

12.Selalu berada dalam keadaan berwuduk

Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah (SWT) . Baginda s.a.w. bersabda:

“Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah (SWT) akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13.Selalu Bersedekah

Sedekah mengundang rahmat Allah (SWT) dan menjadi sebab Allah (SWT) buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:

“Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah (SWT) azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah (SWT) membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah (SWT) menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

14.Selalu bangun solat malam (tahajud)

Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah (SWT)

15.Selalu menunaikan Solat Dhuha

Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah (SWT) dalam hadis qudsi:

“Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16.Bersyukur kepada Allah (SWT)

Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah (SWT) . Lawannya adalah kufur nikmat. Allah (SWT) berfirman:

“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” (Ibrahim: 7)

Firman-Nya lagi:

“… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Ali Imran: 145)

17.Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu

Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah (SWT) lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.

Salah satu nama Allah (SWT) , al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah (SWT) ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah (SWT) , bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya `Alim.”

Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18.Selalu berdoa dan meminta pertolongan daripada Allah

Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah (SWT) , penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah (SWT) suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19.Berusaha dan berikhtiar sehabis baik

Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah (SWT) berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah (SWT) beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim).

Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20.Bertawakal dan meletak sepenuh harapan hanya kepada Allah

Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah (SWT) . Firman-Nya:

“Barang siapa bertawakal kepada Allah (SWT) , nescaya Allah (SWT) mencukupkan (keperluannya) .” (At-Thalaq: 3)

Nabi s.a.w. bersabda:

“Seandainya kamu bertawakal kepada Allah (SWT) dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at- Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

Kesimpulannya saudara saudari ye,,

Kesemua yang disebutkan di atas adalah amalan-amalan yang membawa
kepada takwa. Dengan takwa, Allah (SWT) akan beri “jalan keluar (dari
segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan
yang tidak terlintas di hatinya.” (Rujuk At-Talaq: 2-3)

Kwn2, pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata
yang sebenrnye
adalah dgn melaksanakan ibadah dan amalan-amalan yang menambahkan ketakwaan kepada Allah.Insya-Allah, mudah2an dgn usaha ini, iman kita akan bertambah dan rasa cinta untuk beribadah itu menjadikan kita lbih mendekati Allah~~

moga2 dgn informasi ni, dapat kita me(+) amalan kita dan istiqamah dlm melaksanakannya~

insya-Allah:)


*semoga kalian dimurahkan rezeki dan hidup dengan penuh keberkatan dan rahmah daripadaNYA. InsyaAllah.aamiiiin~~

Renung2kan dan slmat beramal^_______________^*

_jangan pernah putus asa!!!!!_

Wednesday, January 19, 2011

Aku diuji~

assalamualaikum sume~

ape kbr hari ni ??sehat x, sakit x..

da mkn beloom??

alhamdulillah ya, sampai saat ni, kita diberi ksmpatan utk

hirup udara lagi kat bumi bertuah ni..syukur, jgn kufur..:)

bape ari xblogging ni, xbest la lw xdpt tmbah koleksi entri..

hahahaha:D

yup~

ari nie yup,

mgkin ak nk citerkan pengalaman ak ngaja budak besar yang berlakun jadi budak tadika..

mcm2la ragam nye..hahaha~

adoilaa..

xtido mlm ak dibuatnyee..resah semacam je,

(mcm da nk praktikum toi2:P) hahaa, pdhal lambt ag.kikiki..

yelah, nk sdiakan bhn bntu ngaja lagik, persiapan dirik lagik, latihan lg, wat slide...etc..

huhu~

yeee….memg la kne bentang kt lam kelas je,

tapi…yela, ak pon xde pngalamn lm bab ni,

so, kne la blaja…kan..??kan..??

pergh!!!!!!

Memg malu siot la nk bentang..

Da la xreti….dah tu, ngaja budak2..(aku pon jd cm budak2 da asenye:P)

Xmaturedd…..

Waaaaa……cikgu, ustazah oh guruku,,apa kah perasaan ini??

Tolong…ak mahu tapi malu erk!!

Alkisah nye..

kami kena ngaja iqra' utk budak dajah satu..

yang mana kls kami ade 18 org, then di'group'kan jd 6 kump.

so, stiap kump, akan dpt pgg tajuk utk iqra 1-6

yee..memg skop tu meluas, aku xnafikan..

sampai srabot ak nak p.k kaedah pe nak wat spya mrid2 minat nk taw sal iqra'

huhu~

yela…bakal ckgu, kne ade strategi mantap~~

baru leh jd guru professional..haa

bincang punye bincang,

ak pon gune la pendekatan berpusatkan pljar(ak rase la),

so, kaedah yang diguna pakai utk set induksi,

ak pky cara permainan..erm, sbena nye, xde la mainan sgt pon coz ak rase byk gune kaedah soal jawab..

erkkk~

then utk teknik pnp nye plak ak gne bhn bantu ngaja la…kot..

nk ngaja iqra’ ni xmcm ngaja abc taw…

coz libatkan kaedah musyafahah n talaqqi,

mcm ngaji quran g2..agak mencabar la bg ak..huhu~_~”

then, ak ade gk pkai video knk2 nyanyi, (sbg salah satu perkenalan utk tajuk pmblajaran ak kat budak)

kump. Ak dpt tajuk yang berkaitan ngan tanwin..

susah x agak2??haaa…

tup tup..

entah cmne la sume tu direject oleh ustzah…

opppsss!!!!

bkn kne reject pon…tapi Cuma xbersesuaian ngan tajuk pmbljran tu..heee

(sila jgn salah paham yep…)

Mgkin ak kurang psediaan n kaedah pndekatan ak tu xmemberansngkan..

Jd nye, budak2 akan mudah keliru, xphm dsbnye..

Huh!! berdebar beb…haha

Xpe xpe….blaja dr ksilpn..

Alhamdulillah~ sume bjalan dgn lancar..

Tapi..

Tapi…

ade la beberapa teguran utk sume sesi pmbntgn tu..

Ustzah guide kami cara2 nak ngaja dgn betol…

Cth nye cam bg salam dlu, tnye kbr, bace doa, tlis tarikh kat ppn putih, dsbnye..

Baru start set induksi then lgkah 1..

Ak plak???

Da la kene tego ngan ustazah….

Kamu xbleh itu, ini, bkn g2, bkn ini…

Aku cooolll jek, pdhal da bergenang mate ak…(sediiihh kottt:P)

Hahahaha..

Yyuupp…

Ustzh bg komen yang memberansangkan utk ak..syukur~~

dan tegoran tu bermakna bg ak n mgkin wat kwn2 gak…

Sebab pe???

Haaa….

Sebab

.

.

Law ak xwat ksalahan, korang akan wat ksalahan y same plak nati..:)

So, pnting nye prsan berani nk trime tgoran tu…

yeah~~(ak pandai kwl emosi..hehe:))

JAdinye,

melalui perbentangn bbm tu,

…….aku sedar...........

…….ak diuji…….

.

.

rupenye…

bkn mudah nk jd seorang cikgu, murabbi, muaddib,muallim..

haa...

ckp senang laa..

t da mrase baru taw.huhh!

Bak kata pepatah : “put ur self in somebody shoes”,

Cube kite imbas kembali guru2 y aja kite dulu2..,

adekah waktu tu kita rase pe y die rase…??

Yee…

ak baru rase skarang… isk33..

kdg2 tu terbit plak rase menyesal dpt msok ipg….haha…tapi xbaik!!!!!!!

(sila jgn cthi sikap ak…hehehehe:P)

Laaa tahzann…innallaha ma’ana….

Ak pgg kata2 tu..~_~” Insyaallah~

Pape pon,

thumbs up!!

utk kwn2 aku coz jd plakon yang terbaik bg kategori knk2..stakat nih..kekekee:P

hope nye waktu praktikum nati, ak dpt wat y tbaik!!!

Chayoookkk~_~!!!



Birth is the start of life,

Beauty is the art of life..

Mysteries & risks are part of life..

But a TEACHER

Is the heart of life.

And always remember this:

A great theachers’ influences never end.

Great leaders lead the nation yet,

Teachers moulded them..

Wish you all da best~_~”


*ak bukan pendidik terbaik…

Bpg…i nak resign kursus ni..huhuk

Fullstop!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...