Friday, November 12, 2010

hakikat ilmu itu~

salam slmt malam sume~
ting tooongg tiing...
.
.
.
n3 sblum mate katup :


Sesungguhnya ilmu agama lebih utama jika dibandingkan dengan ilmu keduniaan. Hal ini jelas daripada sabda nabi yang bermaksud: " Dunia akan pergi berlalu dan akhirat akan datang menjelang dan kedua-duanya mempunyai anak-anak. Maka jadilah kamu anak akhirat dan jangan menjadi anak dunia. Sesungguhnya pada hari ini hanya ada amal tanpa hisab (perhitungan) dan esok hanya ada hisab (perhitungan) tanpa amal." (Hadith sahih riwayat Bukhari)
Terdapat banyak keutamaan bagi mereka yang memiliki ilmu agama, antara keutamaan itu ialah:

1. Ia warisan semua nabi.
2. Ilmu itu akan kekal sekalipun pemiliknya meninggal, tetapi harta yang menjadi rebutan akan sirna.
3. Ilmu, sebanyak mana pun tidak menyusahkan pemiliknya untuk menyimpan. Ia tidak memerlukan gedung besar untuk meletakkannya. Ia cukup untuk disimpan dalam dada dan kepala. Ilmu akan menjaga pemiliknya sehingga memberi rasa nyaman dan aman. Berlainan dengan harta, semakin bertimbun, semakin susah untuk mencari tempat menyimpannya.
4. Ilmu boleh menghantar pemiliknya menjadi saksi atas kebenaran dan keesaan Allah. Tetapi harta sama sekali tidak akan menghantar pemiliknya sampai ke darjat itu.
5. Ulama (ahli ilmu syariat) tidak menganjurkan pendurhakaan terhadap Allah dan RasulNya. Kenyataan ini boleh dirujuk surah An-Nisa' ayat 59.


demikian lah tadi n3 i...
moga2 ia dapat dijadikan pedoman mengharungi titian sufi~
Insya-Allah...barakallahulakuma...:)

jeng-jeng.....
(hakikat study itu...huhuhukk:)~


zahidae!!!!!!
slmt mlm!!mish you:').

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...